För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.
Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.
I den här e-tjänsten kan du som har en funktionsnedsättning ansöka om insatser enligt "Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade" (LSS) och insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL).
En funktionsnedsättning eller en diagnos ger inte automatiskt rätt till en viss stödinsats, utan graden av funktionsnedsättning och det individuella behovet avgör. Den som har omfattande funktionsnedsättningar kan få stöd och service enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, men stöd kan också ges utifrån socialtjänstlagen.
Här kan du läsa mer om de olika LSS insatserna du kan ansöka om.
Stöd enligt socialtjänstlagen (SoL) kan vara till exempel hemtjänst, ledsagning, dagverksamhet/sysselsättning, avlösning, boendestöd, trygghetslarm och särskilt boende.
För att kunna utreda din ansökan behöver handläggaren ett läkar- eller psykologutlåtande där dina diagnoser framgår samt hur dessa orsakar svårigheter i vardagen. För en snabbare handläggning av ditt ärende rekommenderar vi att du bifogar utlåtandet direkt här i din ansökan.
När du har gjort en ansökan kommer en handläggare på enheten för personer med funktionsnedsättning att kontakta dig. Om du är vårdnadshavare och ansöker för ett barns räkning så kommer handläggaren att behöva ta in underskrift av båda vårdnadshavare för att kunna hantera ansökan.
När du har påbörjat e-tjänsten kan du när som helst spara de uppgifter du fyllt i och återuppta e-tjänsten vid ett annat tillfälle. Du loggar då in på Mina sidor.
Denna e-tjänst kräver e-legitimation, klicka på ”Logga in” för att fortsätta. Om du har frågor eller behöver hjälp med e-tjänster kan du kontakta Ekerö Direkt på info@ekero.se eller på 08-124 571 00.
Tillbaka till blanketter och andra e-tjänster