Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
  • E-tjänster & blanketter
  • Om personuppgiftslagen
Logga in
  • StartsidaPil

Insatser enligt LSS och socialtjänstlagen SoL - ansökan

Information

I den här e-tjänsten kan du som har en funktionsnedsättning ansöka om insatser enligt "Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade" (LSS) och insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL). 

En funktionsnedsättning eller en diagnos ger inte automatiskt rätt till en viss stödinsats, utan graden av funktionsnedsättning och det individuella behovet avgör. Den som har omfattande funktionsnedsättningar kan få stöd och service enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, men stöd kan också ges utifrån socialtjänstlagen.

Här kan du läsa mer om de olika LSS insatserna du kan ansöka om. 

Stöd enligt socialtjänstlagen (SoL) kan vara till exempel hemtjänst, ledsagning, dagverksamhet/sysselsättning, avlösning, boendestöd, trygghetslarm och särskilt boende.  

Bilagor

För att kunna utreda din ansökan behöver handläggaren ett läkar- eller psykologutlåtande där dina diagnoser framgår samt hur dessa orsakar svårigheter i vardagen. För en snabbare handläggning av ditt ärende rekommenderar vi att du bifogar utlåtandet direkt här i din ansökan.

Vad händer efter att du ansökt

När du har gjort en ansökan kommer en handläggare på enheten för personer med funktionsnedsättning att kontakta dig. Om du är vårdnadshavare och ansöker för ett barns räkning så kommer handläggaren att behöva ta in underskrift av båda vårdnadshavare för att kunna hantera ansökan.

Övrigt

När du har påbörjat e-tjänsten kan du när som helst spara de uppgifter du fyllt i och återuppta e-tjänsten vid ett annat tillfälle. Du loggar då in på Mina sidor.

Denna e-tjänst kräver e-legitimation, klicka på ”Logga in” för att fortsätta. Om du har frågor eller behöver hjälp med e-tjänster kan du kontakta Ekerö Direkt på info@ekero.se eller på 08-124 571 00.

Tillbaka till blanketter och andra e-tjänster

Logga in

Kontakta Ekerö kommun

Besöksadress

Tappströmsvägen 2

Tel: 08-124 571 00

Kontakta kommunen

Länkar

  • E-tjänster & blanketter
  • Om personuppgiftslagen

Press och sociala medier

Press- och informationsmaterial

Facebook