Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • E-tjänster & blanketter
  • Om personuppgiftslagen
Logga in
  • StartsidaPil

Bostadsanpassningsbidrag

Information

I den här e-tjänsten kan du ansöka om bostadsbidrag.

För mer info:
Vad är bostadsanpassningsbidrag? - Bostadsanpassningsbidraget - Boverket

Vad kan bidraget användas till?
Bidraget är till för att du ska kunna leva ett självständigt liv i din bostad. Du som regelbundet tar hand om en person med funktionsnedsättning i din bostad kan också få bidrag.

Exempel på vanliga anpassningar är att:

  • installera spisvakt
  • ta bort trösklar
  • montera stödhantag
  • ordna en duschplats istället för badkar
  • installera ramp och hiss.

Hur ansöker jag om bidrag för bostadsanpassning?
Börja med att kontakta en arbetsterapeut, eller annan sakkunnig, som kan avgöra vilken hjälp du behöver. Det kan handla om ett eller flera hjälpmedel och kanske en anpassning av bostaden. Om det behövs anpassning av din bostad så behöver vi få in följande handlingar:

  • en undertecknad ansökan. Om du behöver hjälp av ett ombud ska du även skicka med en fullmakt, se nedan. Är sökande under 18 år måste samtliga vårdnadshavare tillstyrka ansökan genom att lämna sina underskrifter på separat blankett, se nedan.
  • ett intyg från arbetsterapeut eller annan sakkunnig som styrker ditt behov av anpassning.

Bostadsanpassningsbidrag delas in i tre delar

  • Bostadsanpassningsbidrag
  • Reparationsbidrag/Service/Besiktning
  • Återställningsbidrag

Bostadsanpassningsbidrag och reparationsbidrag kan endast sökas av en enskild person.

Återställningsbidrag kan endast sökas av fastighetsägare i flerbostadshus där upplåtelseformen är bostadsrätt eller hyresrätt.

Enligt lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag så kan bostadsanpassningsbidrag lämnas i tre former.

  • Kontantbidrag
  • Åtagande från kommunen
  • Utlämnande av begagnad produkt

De två sistnämnda bidragsformerna förutsätter att båda parter det vill säga kommunen och den enskilde personen är överens om detta.

Fullmakt

För att ansöka om bostadsbirag för någon annan behöver du bifoga en en fullmakt. Blanketter för fullmaker:

  • Blankett - Fullmakt för ombud
  • Blankett - Fullmakt vårdnadshavare
  • Blankett - Medgivande för fastighetsåtgärder

Övrigt

Denna e-tjänst kräver e-legitimation, klicka på ”Logga in” för att fortsätta. När du har påbörjat e-tjänsten kan du när som helst spara de uppgifter du fyllt i och återuppta e-tjänsten genom att logga in på Min sida.

Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Ekerö Direkt på 08-124 571 00, så får du hjälp med ditt ärende.

Tillbaka till blanketter och andra e-tjänster

Logga in

Kontakta Ekerö kommun

Besöksadress

Tappströmsvägen 2

Tel: 08-124 571 00

Kontakta kommunen

Länkar

  • E-tjänster & blanketter
  • Om personuppgiftslagen

Press och sociala medier

Press- och informationsmaterial

Facebook