För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.
Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.
I den här e-tjänsten anmäler du att ett företag ska starta en livsmedelsverksamhet, ändra en befintlig verksamhet eller avsluta en befintlig verksamhet. I e-tjänsten kan du lämna uppgifter som kommunen behöver för att placera verksamheten i rätt riskklass och planera kommande kontroll.
För verksamheter som tillverkar eller förpackar animaliska produkter som ska vidare till andra livsmedelsanläggningar gäller särskilda regler. Läs mer om anläggningar som behöver godkännas av Livsmedelsverket på (livsmedelsverket.se).
I e-tjänsten behöver du lämna uppgifter om följande delar:
Du kan läsa mer om varje del här nedan.
Här lämnar du uppgifter om aktören, alltså det företag eller den organisation som driver eller kommer att driva verksamheten. Det kan till exempel vara ett bolag, en enskild näringsidkare, en kommun eller en förening. Fortsättningsvis säger vi "företag". Kommunen behöver uppgifterna för att identifiera vem som är ansvarig för verksamheten, och för att veta vart man ska skicka till exempel brev och fakturor.
Du behöver antingen välja anläggningen från listan eller ange anläggningsinformation manuellt (namn och adress).
Utifrån de uppgifter du lämnat har verksamheten tilldelats en preliminär riskklassning. Riskklassningen styr hur många kontroller av verksamheten som planeras in under en femårsperiod. Tänk på att en handläggare kommer att titta på dina uppgifter innan riskklassningen fastställs.
Vi tar ut en avgift för tillsyn och vår handläggning. Våra avgifter.
Kommunen behandlar dina personuppgifter i syfte att handlägga ärenden inom ramen för myndighetsutövning, med stöd av dataskyddsförordningen artikel 6.1e. Mer information om kommunens behandling av personuppgifter.
E-tjänsten kräver e-legitimation, därför bör personer med skyddad identitet inte använda e-tjänsten. Ta i stället kontakt med Ekerö Direkt på eller 08-124 571 00, så får du hjälp med ditt ärende.
När du har påbörjat e-tjänsten kan du när som helst spara de uppgifter du fyllt i och återuppta e-tjänsten vid ett annat tillfälle. Observera dock att e-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter, så kom ihåg att spara om du går ifrån e-tjänsten. För att återuppta e-tjänsten loggar du in på Min sida.
Tillbaka till blanketter och andra e-tjänster